Transport towarów Wielka Brytania – co zmieniło się w przepisach?
1 stycznia 2021 roku Wielka Brytania opuściła Unię Europejską. Proces ten nazywamy Brexitem, a jego wdrożenie wprowadziło szereg zmian w funkcjonowaniu wymiany handlowej na terenie kraju. Transport towarów Wielka Brytania – jak obecnie wygląda? Dowiedz się z artykułu.

Deklaracje celne i dokumentacja w transporcie towarów z Wielkiej Brytanii
- UK Export Declaration
Firmy eksportujące muszą wypełnić deklarację eksportową, która zawiera informacje o towarach, ich wartość, kraj pochodzenia, kod taryfy celnej, i inne szczegóły.
- EXS (Exit Summary Declaration)
Ta deklaracja jest wymagana, jeśli towary opuszczają Wielką Brytanię przez inny kraj, zanim dotrą do kraju docelowego.
- Certyfikaty pochodzenia:
Niekiedy wymagane są certyfikaty pochodzenia, aby udowodnić, że towary spełniają zasady pochodzenia określone w umowie handlowej, umożliwiając zerową stawkę celną.
Deklaracje celne i dokumentacja w transporcie towarów do Wielkiej Brytanii
- UK Import Declaration:
Towary importowane do Wielkiej Brytanii wymagają deklaracji importowej, która musi być złożona w systemie HMRC CHIEF (Customs Handling of Import and Export Freight) lub nowym systemie CDS (Customs Declaration Service).
- VAT:
Importerzy muszą płacić VAT na granicy, mogą też skorzystać z tzw. odroczenia VAT-u importowego (Postponed VAT Accounting) w celu ułatwienia przepływów pieniężnych.
Zmiany w procedurach granicznych
Goods Vehicle Movement Service (GVMS) to nowy system, który zarządza przepływem towarów przez granice Wielkiej Brytanii, wymaga wcześniejszej rejestracji przewoźników i wprowadzenia danych dotyczących przesyłki przed przybyciem na granicę.
Wprowadzono też Border Control Posts (BCPs) – nowe punkty kontroli granicznej dla towarów podlegających kontroli SPS, które obejmują produkty żywnościowe, rośliny i zwierzęta.
Wymagane licencje i certyfikaty
Wszystkie firmy praktykujące transport towarów Wielka Brytania muszą posiadać numer EORI (zarówno dla eksportu, jak i importu).
EORI z przedrostkiem GB jest wymagane do handlu z Wielką Brytanią, a z przedrostkiem EU do handlu z krajami UE.
W przypadku niektórych towarów, takich jak produkty wysokiego ryzyka, broń, towary podwójnego zastosowania wymagane są również specjalne licencje na import lub eksport.
Regulacje dotyczące kabotażu
Brexit sprawił, że przewoźnicy z UE mogą wykonywać maksymalnie dwa przewozy kabotażowe na terenie Wielkiej Brytanii w ciągu siedmiu dni po dostarczeniu ładunku międzynarodowego. Przed Brexitem, w ramach jednolitego rynku, takowych obostrzeń nie było.
Jakie są najczęściej uczęszczane drogi towarowe w Wielkiej Brytanii?
- M1: Autostrada łącząca Londyn z północną Anglią. Jest jednym z najważniejszych korytarzy transportowych, prowadzącym do miast takich jak Birmingham, Leeds, i dalej na północ do szkockiej granicy.
- M25: Autostrada obwodowa wokół Londynu, która niezbędna jest dla transportu towarów do i z największych portów i lotnisk w rejonie stolicy.
- M6: Prowadzi z Rugby na północ przez Manchester i Liverpool do szkockiej granicy.
- M4: Łączy Londyn z zachodnią Anglią i Walią, prowadząc przez Reading, Bristol, i dalej do Swansea. Głównie używana dla transportu do portów na południowym zachodzie, takich jak Bristol Port.
- M62: Główna trasa wschód-zachód, łącząca Liverpool na zachodnim wybrzeżu z Hull na wschodnim wybrzeżu, przechodząc przez Manchester i Leeds.
- A1(M): Droga łącząca Londyn z północno-wschodnią Anglią, prowadząca przez miasta takie jak Peterborough, Doncaster, i Newcastle. Jest istotna dla transportu towarów do i z portów na północnym wschodzie Anglii.
Transport towarów do lub z Wielkiej Brytanii ze sprawdzonym przewoźnikiem
Pomimo, że po Brexicie zmieniło się wiele, w Fast & For You zdążyliśmy opanować wszystkie nowe przepisy do perfekcji. Transport towarów Wielka Brytania za naszym pośrednictwem jest nie tylko bezpieczny i zgodny z tymi przepisami, ale i terminowy oraz ściśle kontrolowany. Zapewniamy gwarancję satysfakcji z usługi. Zapraszamy do współpracy!
